• تویوتا الهی - مرکز فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در خراسان رضوی
نكات نگهداری و سرویس خودروهای هیبریدی

نكات نگهداری و سرویس خودروهای هیبریدی



استفاده از دو منبع انرژی مختلف برای یك خودرو، موجب پیچیده‌ترشدن اتومبیل می‌شود و خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی نیز پیچیده‌ترین نوع در بین خودروهای دوگانه‌سوز هستند؛ به همین دلیل، انجام امور مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی، دشوارتر است.سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات اساسی خودروهای هیبریدی، باید توسط تعمیركاران خبره انجام شود؛ چراكه در غیر این صورت، خسارات بسیاری به این گونه خودروها وارد می‌شود و حتی ممكن است جان سرنشینان در مخاطره قرار گیرد.اما تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی چه تفاوتی دارد؟ مالك خودروی هیبریدی باید به چه نكاتی هنگام انجام سرویس‌ها و تعمیرات توجه داشته باشد؟

 

یكسانی هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی و نسخه‌های درون‌سوز

 

بسیاری از مردم، تصور اشتباهی درخصوص خودروهای هیبریدی دارند و فكر می‌كنند انجام عملیات تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی، بسیار هزینه‌بر است. باید به این نكته توجه داشت كه خودروهای هیبریدی، پیچیده هستند؛ اما این پیچیدگی، به دلیل استفاده از فناوری سطح بالا به وجود آمده است. پیشرفت فناوری، موجب راحت‌ترشدن زندگی انسان‌ها می‌شود نه سخت‌ترشدن آن.

استفاده از یك موتور الكتریكی در كنار موتور احتراق داخلی، سبب شده است تا فشار كمتری به موتور احتراق داخلی وارد شود و كاركرد پیشرانه درون‌سوز كاهش یابد؛ به همین دلیل، استهلاك موتورهای درون‌سوز در خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی كمتر است؛ علاوه‌برآن، قطعات الكتریكی نیازی به روان‌كار ندارند؛ از این رو، لوازم مصرفی كمتری را برای سرویس خودروی هیبریدی نیاز دارید. در یك مقایسه كلی باید گفت كه هزینه سرویس خودروهای هیبریدی به دلیل فناوری بالای به‌كاررفته در ساخت آن‌ها است؛ درحالی‌كه هزینه سرویس خودروهای درون‌سوز به دلیل تعدد دفعات سرویس و لوازم مصرفی، ایجاد می‌شود

 

نیاز به تعویض روغن خودروهای هیبریدی در فواصل طولانی‌تر

 

در خودروهای هیبریدی، از موتور احتراق داخلی كمتر استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، پیشرانه در بازه‌های زمانی طولانی‌تری نیاز به تعویض روغن پیدا می‌كند؛ بنابراین، فواصل تعویض روغن موتور برای خودروهای هیبریدی، طولانی‌تر از خودروهای معمولی است. برای این‌كه بدانید اتومبیل هیبریدی شما دقیقا در چه فاصله‌ای نیاز به تعویض روغن دارد، دفترچه راهنمای آن را مطالعه كنید.

 

 عمر طولانی‌تر لنت ترمز خودروهای هیبریدی

 

اكثر خودروهای هیبریدی، به سیستم بازیابی انرژی ترمز مجهز هستند كه موجب می‌شود خودرو در مدت طولانی‌تر و با شدت كمتر ترمز بگیرد. استفاده از این سیستم در خودروهای هیبریدی، سبب می‌شود تا فشار كمتری به لنت‌ها وارد شود و از این رو، خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمولی، نیاز كمتری به تعویض لنت ترمز پیدا می‌كنند؛ البته این مساله در حالتی اتفاق می‌افتد كه راننده سبك آرامی در رانندگی داشته باشد و سیستم بازیابی انرژی ترمز را فعال كرده باشد.

 

 كلیدی‌بودن سلامت سیستم خنك‌كننده برای خودروهای هیبریدی


 وجود باتری‌های بزرگی كه به‌صورت دائمی شارژ و دشارژ می‌شوند، سیستم بازیابی ترمز و مبدل نیروی الكتریكی، حجم بی‌سابقه‌ای از گرما را در خودروهای هیبریدی تولید می‌كند كه در اتومبیل‌های معمولی مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل در خودروهای هیبریدی، فشار بیشتری بر سیستم‌های خنك‌كننده وارد می‌شود و باید سیستم‌های خنك‌كننده موتور و باطری، فیلتر هوا و اتصالات و شلنگ‌های سیستم خنك‌كننده در فواصل زمانی كوتاه‌مدت موردبازدید قرار گیرند و سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها به‌دقت انجام شود.

 


 نگران باتری نباشید!

 

احتمالا بزرگ‌ترین دغدغه تمامی مشتریان درخصوص خودروهای هیبریدی، تعمیر و نگه‌داری باتری آن‌ها است؛ با این حال، نباید در خصوص پكیج باتری خودروهای هیبریدی نگرانی داشته باشید؛ چراكه آن‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند كه نیاز به هیچ‌گونه عملیات تعمیر و نگه‌داری ندارند.

علاوه‌برآن، اكثر خودروهای هیبریدی با ضمانت باتری از سمت تولیدكننده به دست مشتری می‌رسند و در صورت وجود مشكل، پكیج باتری‌ها تعویض خواهد شد. تنها نكته‌ای كه درخصوص باتری‌ خودروهای هیبریدی وجود دارد، اطمینان‌حاصل‌كردن از سالم‌بودن اتصالات الكتریكی خودرو است تا سلامت باتری حفظ شود.

 
 

استفاده از روغن با درجه گران‌روی مناسب

 

معمولا برای خودروهای هیبریدی، از روغن با چگالی كمتر استفاده می‌شود و روغن مورداستفاده برای اكثر آن‌ها، از درجه گرانروی 0W-20 پیروی می‌كند. در مقایسه، نسخه‌های درون‌سوز به طور معمول از روغنی با درجه گران‌روی 0W-30 استفاده می‌كنند. باید توجه داشت كه هنگام انجام تعویض روغن اتومبیل‌های هیبریدی، روغن موتور با درجه گران‌روی مناسب و كارآمد برای اتومبیل خود را استفاده كنید.

 

استفاده از رینگ و لاستیك مناسب برای اتومبیل هیبریدی

 


خودروهای هیبریدی، مجهز به رینگ‌های مخصوصی هستند كه تاثیر قابل‌توجهی را بر كارایی خودرو و سیستم‌  بازیابی انرژی ترمز دارند؛ به همین دلیل، باید از رینگ‌های مناسبی برای خودروهای هیبریدی استفاده كنید و تا حد امكان، رینگ استاندارد را تعویض نكنید.

علاوه‌برآن، استفاده از لاستیك با فشار هوای تنظیم‌شده برای خودروهای هیبریدی، اهمیتی دوچندان دارد. خودروهای هیبریدی مقاومت غلتكی كمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند؛ از این رو، باید برای خودروهای هیبریدی از تایری استفاده كرد كه توسط شركت سازنده توصیه شده است.
 

 

نتیجه



بهترین راه برای اطمینان از سلامت همیشگی خودرو، تدوین یك برنامه جامع و دقیق برای انجام امور مرتبط با تعمیر و نگه‌داری آن است. باید به این نكته توجه داشت كه خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی نسبت به خودروهای معمولی، پیچیده‌تر هستند و نگه‌داری از آن‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، لازم است كه به علایم هشداردهنده خودرو و خطاهای سیستم كنترل‌كننده توجه كنید، ترمزها را در فواصل معین موردبررسی قرار دهید، مشكلات احتمالی اتومبیل خود را بشناسید و اطلاعات كاملی درخصوص نحوه عملكرد خودروهای هیبریدی داشته باشید.

از سوی دیگر، انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی، به‌راحتی در كشورمان امكان‌پذیر نیست و مراكز محدودی توانایی انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری این خودروها را دارند؛ بنابراین، اگر مالك یك خودروی هیبریدی هستید، به دنبال مراكز معتبری برای انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری اتومبیل خود باشید تا از خسارات احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید. تردیدی نیست كه خودروهای هیبریدی و الكتریكی، آینده صنعت خودرو را تشكیل می‌دهند و دیر یا زود، شاهد همه‌گیرشدن آن‌ها در كشورمان نیز خواهیم بود.